Vind de copywriter die bij je past, deel 2: De ontmoeting
Vergeet Boer zoekt Vrouw, dé successerie van dit jaar heet, jawel: Ondernemer vindt Copywriter. Aan de hand van vier korte blogposts help ik je de copywriter van je dromen te vinden. Deel 1 vind je trouwens hier.
In deel 2 van deze serie: de toegevoegde waarde van een persoonlijke kennismaking met je toekomstige copywriter (die net zo wild wordt van je bedrijf als jijzelf).
Als je een eigen bedrijf hebt en overweegt samen te gaan werken met een freelance copywriter, is een eerste, persoonlijke kennismaking een goede zet. Op die manier kom je erachter of dit niet alleen een steengoede copywriter is, maar ook nog eens bij jou en je bedrijf past. Zo’n kennismaking werkt het beste als je het idee dat je een sollicitatiegesprek aangaat loslaat en vooral lekker veel over jezelf (en natuurlijk je bedrijf) praat.
Een goede copywriter wil namelijk niet alleen weten in welke diensten of producten je bedrijf voorziet, maar zal je ook naar jouw verhaal vragen. Wat is de reden dat je jouw bedrijf bent gestart? Wat heeft eraan bijgedragen dat je een rotsvast vertrouwen hebt in jouw product of dienst? Wat is bijvoorbeeld de toegevoegde waarde die je biedt? En, ook niet onbelangrijk: wat wil je in de toekomst bereiken met je bedrijf?
Door die vragen beantwoord te krijgen, wordt het voor die ander vanzelf duidelijk waarin de kracht van jouw product of dienst ligt. Iedereen die zicht op dit moment afvraagt wat dat nou uitmaakt voor die copywriter: raise your hands.
Oké. Geen idee of iemand zo gek is geweest om van achter de laptop een hand op te steken, maar ik wil best uitleggen waarom het voor iemand zoals ik (en uiteindelijk dus ook voor jou) belangrijk is om te weten wat er zo tof is aan dat wat jij doet, maakt en/of levert.
Een goede copywriter leeft zich namelijk in. Als een copywriter op geen enkele manier door jouw enthousiasme wordt aangestoken, is het hoe dan ook foute boel. Misschien heb je zelf geen enkel plezier in je werk (tijd voor een carrièreswitch?). Het kan ook komen omdat de copywriter een sterk gebrek aan de spreekwoordelijke vlinders voelt bij het vooruitzicht te schrijven over het wel en wee van booreilanden op zee.
Gebeurt dat hele ding met die vlinders wel wanneer het woord ‘booreiland’ valt (of een ander woord, als je bijvoorbeeld zelf niets met booreilanden doet), dan kun je over het algemeen van een goede match spreken. En dat is uitstekend nieuws.
De toegevoegde waarde van zo’n matchende copywriter uit zich namelijk in de oprechte drive om van jouw teksten iets bijzonders te maken. Een copywriter die uit jouw verhaal genoeg kan halen om zelf enthousiast over te worden, schrijft moeiteloos de ene na de andere prikkelende tekst. Dat zijn de teksten waarvan ook je doelgroep verrukt uitroept: “Joh, nooit geweten dat die booreilanden/deeltjesversnellers/bedrijfsartsen zo interessant waren! Ik koop er direct drie.”
Ik bedoel maar. Bij de zoektocht naar een copywriter die bij je past komt iets meer tijd en moeite kijken dan bij Tinderen, maar dan heb je ook wat.