Vier steengoede redenen om geen geld te vragen voor je werk
Gratis werken is fantastisch.
Ik maak geen grapje. Gratis werken is een heel goed idee. Je doet er als freelancer verstandig aan dit in je oren te knopen. Ergens op de wereld begint iemand nu heel vies te kijken. Ik zeg: doe het niet. Of doe het wel, maar doe jezelf vooral een lol en lees toch maar even verder. Die frons verdwijnt vanzelf, beloofd.
Ik kan bij voorbaat een aantal open deuren intrappen door te waarschuwen tegen het investeren van AL je tijd in werk waar je de elektriciteitsrekening niet (direct) van kunt betalen. Maar dat zal ik je niet aandoen. In plaats daarvan krijg je van mij (gratis!) vier steengoede redenen om wél een paar uur per maand je expertise te benutten, zonder er ook maar een cent voor te krijgen. Komen ze:
1. Omdat tijd geld is (maar ook weer niet)
Soms kom je iemand tegen die heel goed is in iets voor elkaar krijgen dat jij nodig hebt, en vice versa. En omdat tijd geld is (maar ook weer niet), kunnen jullie elkaar best een beetje helpen zonder daarvoor een godsvermogen uit te hoeven geven. Dat scheelt weer een zorgelijke blik na het checken van je bankrekening.
De ander kan bijvoorbeeld je logo ontwerpen, een simpele website in elkaar flansen of je voorzien van de nodige tips bij het uitwerken van een digital marketingstrategie. Ondertussen schrijf jij een paar korte teksten voor zijn of haar eigen website. De ervaring (mijn ervaring) leert dat dit soort wederzijdse diensten ontzettend waardevol zijn. Bovendien is het een vrij simpele aangelegenheid: gewoon de paar uren die je per persoon doneert bijhouden, tussentijds samen de balans opmaken en vervolgens tevreden achteroverleunen.
2. Omdat je geweldige vrienden hebt
Zo nu en dan doen vrienden iets voor je dat ze niet hadden hoeven doen. Je verhuisdozen naar je nieuwe huisje sjouwen, je huisdier niet laten verhongeren wanneer je op vakantie bent of even een kritische blik werpen op je nieuwste blogpost voordat je ‘m online gooit.
Herkenbaar? Gefeliciteerd, je bent in het bezit van geweldige vrienden. Het kan zomaar voorkomen dat ze jou een keertje vragen om hun sollicitatiebrief van eventuele taalfouten te ontdoen. En wees eerlijk: een korte tekst redigeren wanneer je al dagen worstelt met een opdracht waar geen einde aan lijkt te komen, is het equivalent van een helderblauwe zee induiken tijdens een hittegolf.
3. Omdat je graag iets wil bijdragen aan de wereld
Jaren geleden werd ik op straat aangesproken door een jongen met zo’n kek jasje met daarop het logo van een niet nader te noemen, wereldwijd bekend goed doel. Voor ik het zelf doorhad, nam ik zijn pen aan en ondertekende het formulier dat mij als door een wonder transformeerde in Weldoener en Redder van Wereld en Natuur. Dat de jongen met het kekke jasje bepakt en bezakt was met plaatjes van hulpeloze baby-olifantjes en schattige tijgerwelpjes, heeft daar ongetwijfeld aan bijgedragen. De jaren erop zag ik met zekere regelmaat een bedrag van mijn rekening verdwijnen. Een bedrag waarvan ik nog steeds niet weet hoeveel keiharde euro’s daarvan naar die inmiddels (hopelijk) flink uit de kluiten gewassen tijgers zijn gegaan.
Het kan ook anders. Na een goede tip kreeg ik contact met de directeur van Monkey Business, een Nederlandse stichting die zich inzet voor de orang-oetans op Borneo en Sumatra. Sindsdien schrijf ik en toe wat nieuwsbrieven en blogposts voor op de website. Zulk werk is allesbehalve vervelend. Niet alleen omdat ik daarna zeeën van tijd overhoud die ik bij betaalde opdrachten had moeten besteden aan het schrijven van facturen, maar ook omdat ik steeds iets meer leer over het belang van deze stichting en mijn gevoel van betrokkenheid bij elke nieuwe blogpost toeneemt.
4. In ruil voor exposure
Expoooshurrrr. Hier trap ik even eigenhandig een heilig huisje om. Aan alle collega-freelancers die nu al beginnen te briesen van verontwaardiging: grapje. Soort van. Ik heb het namelijk niet over het soort exposure die je ongevraagd krijgt aangeboden in ruil voor een flinke, doch geheel onbetaalde klus. Last van je schouders.
Waar heb ik het dan wel over? Over de toegevoegde waarde van een wel heel ouderwetse vorm van marketing: mond-tot-mondreclame. Bijvoorbeeld omdat die goede vriendin tijdens haar afscheidsfeestje aan haar oud-collega’s vertelt dat je twee maanden geleden haar sollicitatiebrief in een meesterwerk hebt veranderd. Of omdat de jongen voor wie jij laatst webshopteksten hebt vertaald in ruil voor het opzetten van je website jou als copywriter bij zijn eigen opdrachtgevers aanbeveelt. You get the picture. Gratis werken loont.
Dat waren ze dan. Vier uitstekende redenen om geen factuur te hoeven schrijven, gratis en voor niets. Doe er je voordeel mee.
Mocht je toch je elektriciteitsrekening niet kunnen betalen, kun je altijd nog je laatste euro’s besteden aan deze handige geldboomzaadjes.