Amber Mitchell
  • Home
  • Over
  • Diensten
  • Portfolio
  • Blog
  • Contact
  • English
Blog3
19 11 2017

Generatie Doelgroep

Amber Blog

Weet waar je je pijlen op richt.

Nog even over je doelgroep… Bestaat die uit mensen die urban zijn? Noemen ze zichzelf Creatives? Zijn het Millennials? De Y-generation, of toch de X-generation? Wat komt er eigenlijk na Z?
Lastige vragen, en bovendien niet altijd even belangrijk.

Waarom niet?

Niet iedereen tussen de 21 en 28 draagt namelijk elke dag dezelfde skinny jeans. Niet iedere vrouw wordt wild van een wasmachine, en niet elke man weet waarom hij nu juist dat biermerk in huis zou moeten halen. Het bekt lekker, maar er klopt weinig van.

Jouw doelgroep bestaat helemaal niet uit een verzameling identieke mensen die geboren zijn in een specifiek tijdvak of in eenzelfde soort omgeving. Ga er daarom voor de zekerheid maar gewoon van uit dat geen weldenkend mens zichzelf ooit hipster heeft genoemd. Ik heb uit de wandelgangen vernomen dat de mensen die onder de verzamelterm babyboomers worden geschaard, ook al niet zo dol op die benaming zijn.

Hoe dan wel?

Stel dat ik tot jouw doelgroep zou behoren (dat zou zomaar kunnen), welke kenmerken zou je dan gebruiken om me te beschrijven? Wat zou ik willen (dat jij heel toevallig aanbiedt)? Waarom zou ik daarvoor juist bij jou moeten zijn? Wat is de toegevoegde waarde van jouw dienst of product, en kan ik erop vertrouwen dat je doet wat je belooft?

Dat zijn vragen die gesteld moeten worden. De antwoorden daarop zorgen ervoor dat mensen jou vinden. Afgezien van die enkeling die denkt dat het Engelstalige bijvoeglijk naamwoord ‘creative’ een functietitel is (daar kan ik ook niks aan doen), zijn de meeste mensen namelijk best in staat hun gezonde verstand te gebruiken. Die prikken zonder aarzelen door een verzameling geforceerd hippe, wollige termen heen.

Het is dus hoog tijd om je doelgroep met frisse nieuwsgierigheid te onderzoeken, zodat je doelgroep hetzelfde bij jou zal doen. Laten we korte metten maken met vaagtaal, overbodig jargon en pseudo-hipsterig geblaat.

Je doelgroep serieus nemen: het kan.

Vier steengoede redenen om geen geld te vragen voor je werk Vind de copywriter die bij je past, deel 1: De basics

Related Posts

the-social-brand-social-mag-2

Blog

Schrijftips voor ondernemers

bean-sprout-macro

Blog

Wat je ervoor terugkrijgt als je je tijd gratis weggeeft

gratis-uurtjes-geen-factuurtjes

Blog

Gratis uurtjes, geen factuurtjes

Amber Mitchell