Vind de copywriter die bij je past, deel 1: De basics
Vergeet Boer zoekt Vrouw, dé successerie van dit jaar heet, jawel: Ondernemer vindt Copywriter. Aan de hand van een paar korte blogposts help ik je de copywriter van je dromen te vinden.
Het eerste deel van deze miniserie blogposts draait om de belangrijkste criteria voor een goede en vooral aantrekkelijke tekst. Altijd handig voor wie zelf van plan is een stukje te tikken, maar vooral een fijne checklist om ernaast te houden wanneer je het internet afstruint op zoek naar een copywriter die bij je past. Je wil natuurlijk niet zomaar een willekeurige copywriter inhuren; je wil een copywriter die begrijpt hoe belangrijk jouw onderneming voor je is en vervolgens de kwaliteiten van jouw bedrijf in precies de juiste woorden weet te vangen.
Doet u mij dat beschimmelde halfje volkoren maar…
Ten eerste moet je copywriter natuurlijk correct kunnen schrijven. Op je eigen website wil je professionaliteit uitstralen, en taalfouten doen daar sterk aan af. Door een kijkje te nemen op de websites of socialmediakanalen van verschillende copywriters kom je er redelijk snel achter wat ze in huis hebben. Daar haal je al heel wat informatie uit.
Hoe zit het bijvoorbeeld met de kwaliteit van hun eigen teksten? Kloppen ze een beetje? Als je naar de bakker gaat, zie je ook hoe de broden erbij liggen. Dat wekt vertrouwen, want niemand wil er bij thuiskomst achter komen dat het zojuist gekochte brood niet bruin, maar groen is.
Nu is het jou waarschijnlijk te doen om teksten die perfect op maat voor je geschreven worden, en die bestaan nog niet. Toch acht ik de kans klein dat je vol enthousiasme contact opneemt met een copywriter die nogal wat taalfouten op z’n eigen website heeft staan. Tegen de bakker zeg je ook niet zo snel: “Doet u mij dat beschimmelde halfje volkoren maar.”
Waar heb je het over?
De schrijfstijl die een copywriter hanteert is ontzettend belangrijk. Stel dat je een copywriter in het vizier hebt die foutloos kan schrijven. Top, dan is aan het eerste criterium voldaan en kun je je bezighouden met het volgende belangrijke criterium. Zijn de teksten die je van deze copywriter bent tegengekomen wel helder geformuleerd? Bij wollige, onbegrijpelijke zinnen en saaie verhandelingen van duizenden woorden per onderwerp moeten de alarmbellen gaan rinkelen. Holle frases en begrippen die nergens op slaan? Wegwezen. Een goede copywriter zorgt ervoor dat de belangrijkste informatie goed naar voren komt. En dan? Dan moet je er nog voor zorgen dat je de aandacht van je publiek vasthoudt.
Copywriters zijn aandachttrekkers
Als je wil dat mensen weten wat je ze aanbiedt, moet die informatie zo worden neergezet dat mensen het ook echt willen lezen.
Jij weet wel wie je wil aanspreken en welk doel je daarmee wilt bereiken. Jij kent je doelgroep als geen ander, maar weet je ook hoe je die mensen zover krijgt dat ze naar je luisteren? Welke tone of voice zet je in om de aandacht van je lezer vast te houden? Hoe formeel moet je zijn (of juist niet)? Wordt een grapje hier en daar gewaardeerd, en zo ja, hoe weet je zeker dat je met dat ene grapje niet juist de plank finaal mis slaat? Wie onbedoeld imagoschade oploopt kan daar meestal niet om lachen.
Een goede copywriter weet hoe belangrijk het is dat met al deze factoren rekening wordt gehouden. Die weet op een positieve manier de aandacht van je publiek te trekken én vast te houden. Daarom zal hij of zij je altijd vragen stellen over je doel en je doelgroep. Met die informatie kiest je copywriter de juiste tone of voice, zodat er een perfecte balans ontstaat tussen wat je wil vertellen en hoe je mensen zover krijgt dat ze ook echt luisteren. Hoe dat precies werkt, ontdek je in de volgende blogpost.
What’s next?
Het klinkt allemaal vrij eenvoudig: je teksten moeten correct, helder en aantrekkelijk geschreven zijn. Maar om ervoor te zorgen dat je teksten aan alle criteria voldoen, zal er nog best wat communicatie tussen jou en je copywriter moeten plaatsvinden. Copywriting is tenslotte maatwerk, en je zult ook je eigen, specifieke eisen hebben aan de teksten die je de wereld in slingert. Daarom zal ik in de volgende blog dieper ingaan op de manier waarop een goede copywriter met je meedenkt over de content waarmee je jouw merk laat opvallen.
In deel 2 leg ik uit wat de toegevoegde waarde is van een persoonlijke kennismaking met je toekomstige copywriter (die net zo wild wordt van je bedrijf als jijzelf).